This traditional festival is held once a year in the oasis of Djanet in the Central Sahara. Sebeiba, which means “fights”, is a festival of fights by the Touareg people, known as great warriors in the past.  The two districts of Djanet compete each other for the dance of warriors as well as for the songs of women encouraging warriors

中央サハラのオアシス、ジャネットで一年に一度開かれるセベーバ祭は、かつて勇猛果敢な戦闘民族として恐れられていたツアレグ族の戦いの祭りだ。祭りでは、オアシスに住むツアレグ族の人々が二つの地区に分かれて戦う。戦士たちの踊り、それを鼓舞する女たちの歌と太鼓、男女の着飾った衣装などを競い合って勝敗を決する。

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According to the local oral tradition, the origin of the Sebeiba festival was for celebrating the death of an Egyptian pharaoh. It is also said that was the victory of the prophet Moses against Ramesses II. There is another theory saying that the festival was for commemorating the peace accord by the two tribes (districts) fighting each other for long. Instead of shedding blood, the two districts fight for the dance of warriors.

There is another episode related to Sebeiba. At the beginning of the 16th century, the Touareg of Djanet was governed by a king of Toubou which was hostile ethnic group of Touareg. The king was a cruel dictator and he killed his servant because the couscous was too cold and he also killed another servant because the couscous was too hot.  On a day of Sabeiba, when the varlet went out for watching the festival, some Touareg people entered in the palace and they killed the king.

 

祭りの起源は、あるエジプト王の死を祝うものだと言う。それは預言者モーゼのラムセス二世に対する勝利とも言い伝えられている。また、別の口承では、争いが絶えなかったツアレグ族の二つの部族が和平協定を結んだことを記念して開かれるようになったと言われている。現実の血を流す戦闘ではなく、祭りで戦うことで争いを収めるという平和の知恵だ。

口承では、もうひとつのエピソードが伝えられている。現在でもオアシスの外れにある丘の中腹に城跡が残っているが、この城にはツアレグ族と敵対する遊牧民のトゥブー族の王が住んでいたと言う。16世紀の初頭、当時この地のツアレグ族はトゥブー族に支配されていた。この王は冷酷非情な独裁者で、クスクスが冷めていると言っては首を刎ね、クスクスが熱すぎると言っては首を刎ねていた。ある年のセベーバ祭の日、近習たちが祭り見物にでかけた隙に、ツアレグ族に襲われて首を刎ねられたと言う。